Svømning er ganske unikt. Du finder ikke en sport, der er lig at svømme. Ingen sportsgrene – på landjorden – giver dig mulighed for at træne de ting, du træner, når du svømmer.

Alle har brug for svømning. Mindre børn skal lærer at svømme. Teenagere har vil have godt af motionen – det er virkelig givende for ens kondition. Desuden træner man brystmusklerne. Voksne har også godt af det.

Ung som gammel – vi alle bør gå til svømning

Hvorfor du bør tage i svømmeren i morgen

Næsten alle byer har en svømmehal inden for 10 km afstand. De 20 minutter du skal bruge for at tage derhen er alt værd.

Kender du den trætte følelse, hvor man virkelig er i ro?

Den følelse kan du få – hver eneste gang.

Årsagen er simpel. Når du svømmer bliver du opmærksom på din vejrtrækning. I hverdagen, der hastigt går frem, glemmer vi at trække vejret – på den rigtige måde. Hvis det skal foregå, som vores krop er lavet til, skal vi trække vejret dybt ned i maven gennem næsen og langsomt ud af munden. Det gør du højst sandsynligt ikke. Men ude på vandet gør du helt naturligt.

Mange har problemer med gigt og led. Hvis du er i denne store gruppe danskere, der hver dag døjer med ondt i skulder, albue og arm, vil du virkelig have godt af det. De første par gange skal du vænne dig til det, men når du sætter dig ud i bilen efter 3. gang, vil du opleve den ro, som kun de færreste oplever.

Brug den 20’er

Svømmehaler er ofte offentligt ejet. Det er billigt og forholdene er gode. I Danmark er kravene til renlighed og orden store. Det koster ofte ikke mere end 30 kr.!

Begynd til en vandsport

Herhjemme vinder sporten polo terræn. Flere begynder til den meget hårde sport. At bevæge og flytte sig i vandet er ekstremt hårdt. Forestil dig, hvis du har en der hiver i dig – det gør det kun værre!

Ved en sport som fodbold skal du hurtigt slippe næsten 2.000 kr. inden du har alt udstyret. Ved polo kan du nøjes med 500 kr. Og du vil komme i måske bedre form end, hvis du spillede fodbold.

Du kommer til at træne din lunger. Kapaciteten af luft du kan optage vil udvides. På den måde vil du også opleve forbedring hvis du løb en tur.

En undersøgelse har vist, at hvis man satte sig og trænede sine lunger, alene via yoga og meditation vil man kunne komme i 11% bedre form!